.
 
 
 
   

TILBAGE

     

10. kapitel - Puerto Calero, Lanzarote

     
Efter et par dage provianterer vi, topper vandtankene, tanker lidt diesel og gør klar til sejladsen over til Lanzarote, nærmere betegnet Puerto Calero. Vinden, den der er, kommer fra nord og vi har et par døgns rigtig god sejlads; i alt tager det 4 døgn inden vi anduver havnen. Da vi sejler ind i havnen, og skal lægge til ved receptionskajen, ser vi at kajen er fyldt op med træningslejren for Ericsson Racing Team's båd. Det er det nordiske team, der ligger og har base her, de skal deltage i Volvo Ocean Race 2008-2009 og ligger her og tester båd, sejl, grej og og og - skal man sammenligne med noget som helst er sammenligningen med Formel 1 helt nærliggende; et samlet budget på en milliard kroner, fotoforbud, hemmelighedskræmmeri og ekstremt professionelle.

 

  Der er kun liige plads til Sydkorset mellem Ericsson båden og en tysk sejler, så skipper er nervøs -en ridse i Ericsson båden koster næsten det samme som hele Sydkorset - så med tungen lige i munden, en god og erfaren besætning og med hjælp fra Ericsson folkene kommer vi fint ind. Pludselig står der en dansker og snakker med os; han og skipper står og taler lidt om sejlads og de finder ud af at de kender hinanden fra dengang skipper sejlede kapsejlads; det er Stefan Myralf, dansk sejler på topniveau, ja faktisk er Stefan vagtskipper ombord, hvilket svarer til at være chauffør i et Formel 1 team for at blive ved sammenligningen.
Båden de ligger og træner i er den "gamle" ABN AMBRO båd, altså den båd der vandt Volvo Ocean Race sidste gang!! Båden er blevet indkøbt for at Ericsson teamet har den bedst mulige platform til at udvikle en endnu bedre båd med endnu bedre grej og endnu bedre teknologi. Altså er en dansker, Stefan Myralf, med helt i toppen af kapsejlads og han må være en af medfavoritterne når sejladsen starter fra Alicante, Sydspanien, i oktober måned 2008. I løbet af foråret kommer der først én nyudviklet båd her til Lanzarote og senere kommer den fjerde og sidst udviklede båd.
Udover at være topsejler i den absolutte verdenselite, er Stefan Myralf også et ekstremt behageligt, venligt og rart menneske. Dette viser han bl.a. ved at bruge tid på at fortælle os om øens seværdigheder og invitere os hjem til sig, hvor vi griller pølser, får frikadeller, cola, chips og prøver hans swimmingpool. Vi har alle en hyggelig eftermiddag og aften, og Stefan fortæller at han har lavet en aftale med teamets "shore-captain", der går ud på at vi kan komme over og få en rundvisning.


Selve rundvisningen er en oplevelse; vi hører om dagligdagen og rutinerne, ser deres sejlloft, ja det er faktisk en hel lille by med elektriker, mekaniker, sejlmager, rigger, bådbygger, kok og meningen er at der skal være 2 af disse "byer" per båd, således at der hele tiden vil være en i den næste havn - en stor logistisk opgave, der skal sikre at alt er fuldstændig mage til hinanden, således at alle ved hvor hvad ligger og hvorfor. Vi får besvaret alle vores spørgsmål og det hele slutter af med at "shore-captain" afleverer en original Ericsson kasket til hver af drengene, ledsaget med ordene "keep up the good work - it's a great opportunity you got on Sydkorset". Et fast håndtryk, et blik direkte i øjnene og vi siger farvel og tak for rundvisningen. Dagen efter går Nicolai og skipper over med en plakat, hvor vi har skrevet følgende:" We support the Ericsson Nordic Racing Team by heart". Vi laver også en aftale om at være i Alicante for at vinke farvel, når Volvo Ocean Race starter der til oktober 2008.
 

 

 

     

TILBAGE