TILBAGE

11. kapitel - Fra Marokko til Tenerife

Kort tid efter afgang fra Agadir opdagede vi vores første blinde passager - ja vi så "ham" ikke, nej det var hans efterladenskaber vi så. Vi blev hurtigt klar, at det drejede sig om en rotte, der blev døbt Johnny the Rotten. Han var sikkert kommet ombord, mens skibet lå helt alene i Agadir, for ved nærmere eftersyn kunne vi se han været godt i gang med vores brød, mel, kartofler og æbler.

En sen nattetime midt på Atlanterhavet dristede den sig tilmed op på dækket, hvor Peder snarrådigt slap roret og forsøgte at trampe på den. Det lykkedes desværre ikke, så vi lå alle mere eller mindre og lyttede efter om den var på vej op i vores køjer.

Som det næsten er blevet en tradition, så startede vi endnu en gang i lidt hårdt vejr, der efter et enkelt døgn flovede stille og roligt, så vi til sidst måtte have gang i motoren.
Sejlturen imellem de smukke Kanariske Øer - nord om Lanzarote og Cran Canaria gik rigtigt godt med udsigt til havskildpadder og halvdelen af de 200 delfiner, der angiveligt skulle være omkring De Kanariske Øer.
En endnu senere nattetime, hvor Jonas trådte ned i cockpittet, var Johnny the Rotten nu blevet så sulten, at Jonas' lår lignede et grillstegt kyllingelår. Op sprang Johnny the Rotten, satte sig fast på låret, men fandt hurtigt ud af, at så sulten var den alligevel ikke. Så Johnny forsvandt endnu en gang ned i salonen, mens Jonas valgte at sidde på vagt i cockpittet udstyret med sin Leatherman og en svaber. Men trods ihærdig vagt lykkedes det heller ikke for Jonas at fange Johnny. Ved ankomsten til Puerto de Santa Cruz måtte vi desværre konstatere, at Johnny ikke ønskede at være en del af SYDKORSET mere, hvorfor han enten i dag er rotte på den Flyvende Hollænder eller er gået bort i en fiskemund……
I Santa Cruz fik vi fundet arbejdstøjet frem - nu skulle cockpit og overbygning have en omgang. Så alle blev sat i sving, og resultatet blev fantastisk flot. Skipper tog resolut en pensel og fik malet skibets og alle besætningsmedlemmers navne på molen, så kommer du en gang til Santa Cruz på Tenerife, så prøv om du kan komme ned på den nordligste bro i marinaen, der kan du se det med dine egne øjne.

Vi fandt også en lille café, hvor vi kunne se Champions League. Bartenderen var i godt humør og serverede lokal tapas for os. Der blev heppet godt på både Manchester og Liverpool, og vi havde et par rigtige hyggelige timer der.

Og så skulle der provianteres til en lang tur til Portugal, så vi fandt et storcenter, hvor vi kunne få alt hvad hjertet begærede. Fire store indkøbsvogne blev fyldt og to taxaer blev prajet til at køre det hele ned til skibet.

Nu var vi så klar - vi sagde på gensyn til Tenerife og startede for en gangs skyld i flov vind, og forude ventede en af de helt store oplevelser på turen…..