TILBAGE

5. kapitel - Fra Cherbourg til Plymouth, England

Ja ja - det er ikke til at planlægge ret meget når man er ombord i et sejlskib. Specielt ikke når vi ligger klar til at tage over Biscayen på denne årstid.
Så La Coruña venter stadig på at få besøg af SYDKORSET. Lige nu ligger vi i Falmouth i Sydengland, og muligvis sejler vi videre i morgen med kurs imod Brest i Nordfrankrig.
Det bliver i etaper, men det er såmænd også hyggeligt at se alle de gamle havnebyer.

Vi startede ellers glade og forventningsfulde fra Cherbourg med kurs mod La Coruña, men vejrprognoserne var desværre ikke helt på højde med virkeligheden. Vi landede midt i Den Engelske Kanal med 6-7 m høje bølger og vindstyrke 25-30 m/s. Næsten alle var søsyge, så Skipper besluttede at vi skulle gå ind i Plymouth i Sydengland, hvor vi kom i roligere vande i havnen efter ca. 1½ døgn. Det var tiltrængt, ingen havde rigtig kunnet spise noget på hele turen - og de fleste havde kastet meget op, så frem med suppegryden og brødet. Uhm det var skønt.

I Plymouth havde vi nogle gode dage, hvor vi flere gange om dagen studerede og diskuterede vejrprognoserne, og sidst på ugen så vi et hul i lavtrykkene. Det gav os en rigtig god sejltur her til Falmouth, hvor vi ligger lige nu. Alle havde det godt og nød at opleve SYDKORSET i godt vejr.

Og vi må jo give John og Ralph ret, når de roser vores gode skib så meget - hun er fantastisk, både i hård sø og i smult vande. Selvom det må siges, at det går bedst i 8-12 m/s, så sejler hun let 7-9 knob, og det er vel og mærke over grunden, hvilket oversat betyder at der er taget forbehold for med/modstrøm mm.

Og nu er frikvarteret i SYDKORSETs skole slut, så ungerne er gået i gang med matematik og de er gode til at hjælpe hinanden. Til frokost skal vi op på sømandshjemmet og have rigtig english breakfast, og i eftermiddag går vi i svømmehallen.